Tijd voor nieuwe stappen

Het komt nu echt heel dichtbij.

Na heel wat jaren te hebben gewerkt  “op Hanevoet” neem ik aan het einde van dit schooljaar afscheid van de kinderen, ouders en ons team.

Natuurlijk ga ik heel veel dingen van school missen maar ik kijk ook erg uit naar meer tijd voor mijzelf en mijn (klein) kinderen, die verspreid over Nederland en in het buitenland wonen.

Met veel plezier heb ik al die jaren in de onderbouw gewerkt met Joyce, Coulette, Joop en Carla en heel wat kleuters zich zien ontwikkelen tot zelfstandige en zelfverzekerde  groep acht kinderen.

Ook onze school heeft in al die jaren een goede en uitgebalanceerde  ontwikkeling doorgemaakt naar een echte Jenaplan school. Daar ben ik heel trots op.

Kinderen van Hanevoet, ouders en collega’s bedankt voor de fijne tijd die ik hier heb gewerkt: ik ga jullie missen.  Een hele fijne en verdiende vakantie toegewenst van mij.

Rina Kremers

Thema winkel

Inmiddels zijn wij al weer een paar weken verder met het thema de winkel. De supermarkt die de leeuwen in de bouwhoek gemaakt en gevuld hebben met van huis uit meegenomen lege verpakkingen staan netjes opgesteld in de schappen. Er is een groente/fruit afdeling, een weegschaal waar de groente en fruit op afgewogen kan worden, een kast met verpakt etenswaar, een “koude” afdeling met koelcel en niet te vergeten de kassa.

Natuurlijk kan bij binnenkomst gebruik gemaakt worden van zelfgemaakte winkelmandjes om daar de gekozen spulletjes in te doen.

De kinderen gaan helemaal op in het spel als zij in de winkel werken of als bezoekers vanuit het speelhuisje hier boodschappen gaan doen. Leuk is dan ook te zien dat na het boodschappen doen zij hiermee aan de slag gaan in het speelhuisje. De groente wordt in pannetjes op het fornuis gezet en er wordt een lekkere maaltijd van bereid. Je ziet ze daarna ook gezellig met elkaar aan tafel zitten eten. En na afloop wordt alles weer netjes teruggebracht en in de schappen gezet zodat de volgende groep er weer fijn mee kan spelen.

Geweldig om te zien hoe dit allemaal verloopt!

Joop

Even voorstellen: Joop

Hallo allemaal. Ik ben Joop en ben stamgroepleider, samen met Rina, van de 1-2 groep de Leeuwen. Ik zit inmiddels bijna 24 jaar aaneengesloten op Hanevoet. Na mijn opleiding heb ik eerst  2 ½ jaar als invaller op diverse scholen  o.a. ook Hanevoet  en Driestam en een jaar op de Hobbitstee gewerkt, dit laatste in een speciale regeling. Omdat er toen een groot aanbod aan leerkrachten was – er waren toentertijd 3 opleidingen in Eindhoven: Nuts Pabo, Hemelrijken en Edenstraat – bleek het moeilijk te zijn een vaste baan te krijgen. Alleen al op de NutsPabo  ging het om zeker 150 afgestudeerden.  Ik heb daardoor ca. 10 jaar in de maquettebouw gewerkt alvorens weer in het onderwijs terug te komen toen er weer meer vraag  naar was en ik weer in het onderwijs wilde gaan werken.

Ik heb  een kind, Iris van 27. Zij woont samen met haar vriend dicht bij mij in de buurt. Ik tennis graag, doe dit meestal minstens 3 keer in de week. Dit houdt me in ieder geval genoeg in beweging; ik ben van mening dat het goed is voor je gezondheid, je helpt te ontspannen maar  je ook alert houdt. Verder ga  ik graag aan de slag met hout of metaal,  lees , fiets, dans ik en houd ik van lekker eten. Ik vind het ook leuk om naar een optreden te gaan  in de Effenaar, Klokgebouw of Bospop.

In al die jaren heb ik ook Hanevoet  zien veranderen;  het werken in stamgroepen,  instructies in en buiten de stamgroep, groepen 3 en 8 apart, stamgroep van 2 en 3 leeftijdsgroepen etc. Ook het komen en zien gaan van heel veel kinderen én collega’s. Het leuke van dit werk is dat je de kinderen in je groep ziet groeien. Van kleine, soms wat verlegen en afwachtend naar flinke, letterlijk en figuurlijk, jongens en meisjes die initiatief nemen, zelfstandig zijn en voor hun mening uit durven te komen maar ook al wat verantwoordelijkheid kunnen nemen, hoe klein ze ook zijn.  Een van de vele veranderingen in deze huidige tijd is wel  dat ik merk dat kinderen wat “vluchtiger” in hun gedrag en wat sneller afgeleid zijn en  soms wat minder goed naar elkaar kunnen luisteren.

Hanevoet, en dan bedoel ik kinderen, ouders en collega’s, blijft voor mij een plek waar ik heel graag ben. En ondanks  soms het vele werk, je weet waar je het voor doet: de kinderen een plaats bieden waar zij zich prettig voelen en hen kunt helpen in hun groei naar ontwikkeling.

Joop

O ja, ik geef het stokje door aan Elke.

 

Afsluiting thema verkeer en vervoer onderbouw

Met een verkeersplein op het  Coulette Hoekstra-Dollekampplein hebben de kinderen van de onderbouw het thema afgelopen vrijdag afgesloten. Met een echte politievrouw die de kinderen op de wegen en kruispunt in het oog hield en het mooie weer kon het eigenlijk niet misgaan. Ja natuurlijk moest ze sommige kinderen wel wijzen op de gevaren bij het oversteken, de regels bij het afslaan. de voorrang en het volgen van de juiste rijrichting. Maar de kinderen waren de eerdere weken goed bekend geraakt met borden, haaientanden, verkeerslichten en nog veel meer. Soms waren kleine botsingen niet te vermijden; gelukkig werd er niet al te hard gereden. Het was dan ook een feest om de kinderen zo enthousiast en vol overgave te zien hoe ze nauwlettend borden, verkeer van links en rechts en overstekende voetgangers in de gaten hielden en hun weg vervolgden.

Wij zijn ervan overtuigd dat dit voor herhaling vatbaar is. Met dank aan Lizzy!

Onderbouw.

Verkeer en vervoer bij de leeuwen

We zijn nu bijna 2 weken op weg met het thema en inmiddels hebben de kinderen al heel wat gedaan in de klas. We hebben  auto’s getekend, allerlei borden die je onderweg kunt vinden geverfd, geknipt en geplakt; zijn druk aan het bouwen geweest met de constructie om daar auto’s of een ander vervoersmiddel van te maken waar je zelf in kunt zitten en rijden; van doosjes autootjes gemaakt en nog veel meer.

Ook hebben we op een kaart bekeken waar onze school staat en hoe ver wij daar vandaan wonen; welke weg we kunnen nemen om er heen of terug te gaan en of we we daar naar toe gaan met de fiets, auto of lopend. Ook konden we kijken wie het verst weg woonde en wie het dichtst bij. Wat ook heel erg leuk was, op die kaart kon je ook je eigen huis vinden en die van de straat af bekijken.

in gesprekken hebben de kinderen ook verteld waarin of waarmee ze ergens naar toe gegaan zijn en hebben we gekeken wat er nog meer voor middelen zijn waarmee je ergens naar toe kunt gaan. Sommige hadden zelfs al in een vliegtuig gevlogen. Als aansluiting hierop hebben we vliegtuigjes gevouwen wat toch wat moeilijker bleek te zijn dan gedacht. Natuurlijk moesten er vleugels aan zitten want daarmee konden die in de lucht blijven. Met heel wat vouwwerk en hulp lukte het om een aantal te maken. Hiermee zijn we naar de kleine gymzaal gegaan om ze uit te proberen. En ja hoor, de ene ging heel snel, de ander heel hoog en weer een ander bleef lang in de lucht om ver weg te landen.

Leuk om te zien hoe de kinderen hier van kunnen genieten.

De leeuwen.

Stagiaire bij de Leeuwen

Ik ben Michelle en ik loop sinds 6 maart stage in groep 1-2 bij de Leeuwen! Ik vind het tot nu toe superleuk in de klas en heb het ook erg veel zin in dit jaar hier op school. Ik zal me even verder voorstellen: ik ben 21 jaar, woon bij mijn ouders in Eindhoven en heb een aantal oppasadresjes om wat bij te verdienen. Verder vind ik het ook leuk om te wandklimmen en in de zomer te surfen.

Ik zit zelf op de PABO in Helmond en zit daar in het 3e leerjaar. Ik blijf tot ongeveer het einde van het jaar stage lopen bij de Leeuwen. Ik kom standaard elke maandag en dinsdag stage lopen en kom ook nog een aantal keer een hele week stage lopen. Zoals ik al zei heb ik er veel zin in dit jaar en misschien zie ik jullie nog wel in de klas!

Groetjes Michelle

Kom uit die kraan!

We zijn begonnen met het thema “kom uit die kraan!”. Nee… geen kraan van de wastafel maar een hijskraan! Naar aanleiding van het boek hadden de kinderen al veel te vertellen over alles wat ze al wisten. Zo wisten de kinderen bij de Leeuwen al wat een troffel was en hoe een bouwtekening eruit ziet. We vroegen ons ook dingen af zoals: “hoe maken ze een plafond op de muren?” en “hoe maken ze alles zo goed recht?”. De kinderen mogen nu in de bouwhoek mooie gebouwen maken, op het de tablet in de klas met 3-D blokken bouwen en zelf bouwtekeningen maken. Ook hebben ze al erg hard gewerkt om van stevig karton een geraamte te maken van een huis. Daar komen nog muren tegenaan en een dak bovenop.

Als u leuke spullen thuis heeft die met bouwen te maken hebben die we mogen lenen: heel graag!
Of misschien bent u zelf werkzaam in de bouw en kan hierover eens iets komen vertellen in de klas of laten zien: leuk!!

Groetjes van de Leeuwen

Spulletjesdag

Elke woensdag is het spulletjesdag in de 1-2 groepen. De kinderen kunnen dan speelgoed of spelletjes van huis mee naar school nemen. Er zijn dagen, bijv. net na pakjesavond, dat iedereen iets meeneemt. In de kring kunnen ze er dan over vertellen. Wat is het; wat kun je ermee doen; wanneer of van wie heb je het gekregen, zijn handvatten om het vertellen te vergemakkelijken. We hebben wel wat richtlijnen voor wat ze meenemen: liefst niet iets op batterijen en games op computers. Bij deze worden de kinderen zelf niet echt uitgenodigd om er samen mee te spelen of hun fantasie te gebruiken. Natuurlijk zijn er wel gezelschaps-spellen waar soms ook een batterij in zit, maar deze is dan vaak meer als ondersteuning. En als ze een auto meenemen, geven we aan dat ze er dan minstens 2 kunnen meenemen zodat een ander met hen samen kan spelen.

Het is dan ook heel erg leuk om te kinderen zo samen bezig te zien: ze vertellen , leggen uit, onderzoeken, delen hun spullen, bespreken met elkaar regels, lossen problemen op, gebruiken hun fantasie etc..

Op de foto’s zie je wat momenten van zo’n dag.

Wat een prachtige herfstvakantie hebben de kinderen gehad. Met temperaturen die boven de 17 graden uitkwamen, hebben ze volop kunnen genieten van heerlijke warme en zonnige dagen. Bijna niet voor te stellen dat het al een maand herfst was. Eenmaal op school werd het een beetje frisser waarop de bomen reageerden door volop hun bladeren naar beneden te laten dwarrelen.Binnen de kortste keren lag er dan ook een dik tapijt van gele, oranje, lichtbruine en vaalgroene kleuren op het kleuterplein.
Natuurlijk ziet zo’n plein er dan geweldig mooi uit. Doordat er nog een zandlaagje onder ligt en kinderen nu eenmaal graag rennen, schuilt er wel een gevaar dat je snel onderuit kunt gaan. Jos is dan de aangewezen persoon om hier mee aan de slag te gaan. Met een flinke bladblazer – en gepaard gaande met herrie – krijgt hij het voor het grootste deel schoon. Maar ja, het is nu eenmaal herfst dus toen wij met de kleuters naar buiten gingen, lag er alweer een laag. En wat vinden de kleuters dan erg leuk? Ja, je raadt het al:gewoon lekker, gezellig met zijn allen de mouwen opstropen en vegen natuurlijk!

Weblogfoto 250532

Wat een geweldige binnenkomst was het vorige week maandag voor de kinderen. Over de rode loper en door een haag van bogen gedragen door de leerkrachten werden ze hartelijk verwelkomd. Lachende gezichten van klein en groot vielen ons ten deel. Soms werden sommige kinderen er zelfs wat verlegen door.

 

De eerste ochtend waren de meeste nog wat terughoudend; nieuwe maar niet helemaal onbekende gezichten zagen ze in de groep. Dat klopte ook want dat waren kinderen die vorig jaar nog bij de beren zaten.  Enkele namen kenden ze nog. Een groepje daarvan ging op een bank, de kinderen zochten nog een beetje de veiligheid en vertrouwdheid bij elkaar.  En ja ze wisten wel te vertellen waar ze geweest waren. Iedereen had het in de vakantie naar zijn zin gehad en aan de verhalen te horen , hoefde je daar niet eens ver voor weg te gaan. Het was geweldig om te zien hoe de kinderen, waarvan de meeste elkaar 6 weken niet gezien hadden, weer zo snel het dagelijks ritme van de school op pakten. Er werd gepraat, gespeeld, samengewerkt, soms even ruzie gemaakt en weer opgelost. Het leek alsof ze niet weggeweest waren.

 

We gaan er een heel fijn jaar van maken en dat gaan we samen doen: kinderen, ouders en team.

leeuwen