g37128h_Haantjesklein

De Giraffe

De Haantjes zongen vorige week samen een nieuw liedje. In dit liedje gaat het erover hoe het is om een giraffe te zijn.

N.a.v. dit gezongen lied kwamen er bij de kinderen allerlei vragen op. Hoe lang is de nek van een giraffe? Hoe groot is een babygiraffe?

Al deze vragen hebben we samen genoteerd. Gedurende de dagen die volgden, gingen kinderen op zoek naar antwoorden hierop. Ook werden er allerlei filmpjes gevonden: informatiefilmpjes maar ook een filmpje van een pasgeboren giraffe die voor het eerst probeert te staan. Erg ‘schattig’ J

Heel leuk en vooral leerzaam en dat allemaal door het aanleren van een nieuw liedje!

Even voorstellen

Hallo allemaal,

Mijn naam is Judith Elling en ik ben 24 jaar. Samen met mijn vriend Nick woon ik hier in Eindhoven. Oorspronkelijk kom ik uit Nijmegen en ik heb ook een aantal jaar op Aruba gewoond.

In november ben ik alweer twee jaar werkzaam op de Hanevoet. Als vervangster van Janne sta ik de hele week voor de Haantjesgroep. Ik heb het erg naar mijn zin en heb mijn draai in het Jenaplanonderwijs gevonden. Leuk om met kinderen van drie jaargroepen bij elkaar te zitten. Het leren van en met elkaar spreekt me erg aan!

In mijn vrije tijd vind ik het leuk om met vrienden dingen te ondernemen, een boek te lezen of met m’n auto (Kareltje ;-) ) ergens heen te rijden.

Wat ik het allerliefst doe is reizen. Ondertussen heb ik al aardig wat plekken op deze wereld mogen bezoeken. Daarnaast heb ik ook een half jaar in Ghana (West Afrika) gewoond. Daar gaf ik les op een basisschool, een groep 5 met 56 kinderen. Uiteraard ook weer een mooie reden om dat deel van Afrika te verkennen. Top ervaring!

Deze reiservaringen bezorgen mij elke keer weer een fijne tijd en zijn daarnaast ook erg leerzaam. Dit wil ik graag overbrengen op de kinderen om hen zo een stukje ‘wereldburgerschap’ mee te kunnen geven.

Even voorstellen

Griezelen bij de Haantjes

Het schoolthema is griezelen. De Haantjes hebben hier al veel mee gedaan. Zo hebben we een heel eng versierd lokaal. Bij binnenkomst ontmoet je onze huisspin en op de thematafel en aan de muren hangen allerlei griezelige dingen.

We hebben ook al veel griezelwerkjes gemaakt. Zo hebben we van wattenstaafjes skeletten gemaakt, met touw en stokjes echte spinnenwebben gemaakt en zijn een aantal Haantjes vrijdag met een heel griezelig masker (zelf gekleurd) naar huis gegaan om papa/mama/oma flink te laten schrikken! Daarnaast leren we ook wat Halloween voor een feest is en wat pompoenen daarmee te maken hebben.

Mocht je trouwens bij ons langskomen, druk dan wel even op de bel!

Even voorstellen

Hallo!

Ik ben Mariska Peusen, 20 jaar, en loop stage bij Juf Judith in groep 3/4/5c de Haantjes. Ik ben eerstejaars student aan de Pabo de Kempel te Helmond. Ik kom uit het dorpje Susteren dat gelegen is op het smalste stukje van Limburg. Ik werk heel graag met kinderen en ben in mijn vrije tijd dan ook leiding bij Scouting in Susteren (speltak Scouts 11 t/m 15 jaar) en heb ik een eigen kinderkoor; Jeugdkoor Suëstra (5 t/m 14 jaar). Ik liep een paar jaar terug een snuffelstage op een basisschool en dat beviel mij zó goed dat ik besloot er mijn werk van te willen maken. Tot en met januari 2018 ben ik elke dinsdag voor stage op de Hanevoet te vinden, en dat bevalt me tot nu toe heel erg goed!

Thema sport

Tussen de meivakantie en de lesvrije week hebben de Haantjes aan het thema sport gewerkt.

De kinderen wilden elkaar graag sportlessen geven. In groepjes hebben ze een sport gekozen. Vervolgens zijn de groepjes gaan nadenken hoe ze hier een goede les van konden maken.

Wat moet je allemaal uitleggen? Welke onderdelen van de sport willen we de groep leren? Welke materialen hebben we nodig? Etc.

Het resultaat: hele leuke en leerzame lessen yoga, voetbal, skaten en dansen!

Natuurspeurtocht

Woensdag 19 april zijn de kinderen van de middenbouw op natuurspeurtocht geweest.

Gewapend met visnetten, emmers, schepjes, harken en vergrootglazen gingen ze naar de vijver.

Bij de vijver gingen de kinderen in groepjes aan de slag met het opdrachtenblad. Er waren allerlei vragen over de knoppen aan de bomen, de insecten, de vogels en nog veel meer om te beantwoorden.

Een aantal kinderen had zelfs een speciale watertor gevonden en bij verschillende bomen liepen kevers rond.

Het vangen en bestuderen van de kikkervisjes was erg interessant! Voor we weer terug naar school gingen, zijn alle kikkervisjes weer terug gezet bij hun families.

Een leuke en leerzame natuurspeurtocht!

Levend woordenschat

Woordenschat is de spil van alle taal.
Hoe meer woorden je leert, hoe sneller je kunt lezen, kunt rekenen, een tekst kunt begrijpen, en nog veel meer.

In de middenbouw gaan we aankomende weken experimenteren met verschillende manieren om op een levendige manier veel woorden te leren kennen. We doen dat in het thema van lente en natuur.

MIX en KOPPEL, ook wel het `High Five Spel` genoemd, is gisteren gedaan bij de Haantjes. Nadat we samen kaartjes hebben gemaakt over natuur en lente gingen we aan de wandel in de klas (MIX). Als de kinderen elkaar tegenkwamen, gaven ze elkaar een `high five`  en ruilden ze het kaartje.
Op teken van de leerkracht (KOPPEL) maakten ze een tweetal, bekeken en besproken elkaars woord en maakten er samen een zin van.
Alle koppels lieten hun zin horen. Na een paar keer maakten we zelfs groepjes van drie kinderen en kwamen er prachtige volzinnen uit. Ook groep 3 bleek hierin een zeer actieve rol te spelen. Dat was erg leuk om te zien.

De kinderen hebben op deze manier de woorden verschillende keren gehoord, eventueel uitleg gekregen van een kind of leerkracht en gehoord in verschillende zinnen en contexten.

Letterdiploma voor Groep 3 en voorlees wedstrijd middenbouw

Donderdag was het feest op school! Letterfeest voor de middenbouw. De kinderen van groep 3 kregen hun letterdiploma; gefeliciteerd allemaal!

Er was heerlijke lettersoep voor de middenbouw; gemaakt door een aantal ouders.

Kyo (Coole Kikkers), Anouk (Wijsneuzen) en Tobias (Haantjes) hebben voorgelezen voor de middenbouw. Ze hebben het zo goed gedaan dat ze binnenkort bij de onderbouw mogen gaan voorlezen.

.

Afgelopen weken heb ik mee mogen genieten van het geldproject bij de Haantjes.
Wat heb ik daar veel leuke dingen gezien en gehoord.
Eerst moesten de kinderen zelf spullen verzamelen om mee te knutselen. Het kwam wat langzaam op gang, maar na een weekje hadden we echt superleuke spullen en was de knutselclub geopend.
Veel originele ideeen en leuke plannen kwamen uit deze enthousiaste groep kinderen.

Het was leuk om te zien hoe de kinderen samenwerkten, spullen van elkaar gebruikten en echt hun best deden voor spulletjes die ze gingen verkopen.
Bij het verzinnen van slogans en reclameteksten kwamen de leukste ideeen tevoorschijn,
die gezamenlijk op posters werden gemaakt.

De naam van onze marktkraam werd verzonnen en gekozen. Ook wie wat ging verkopen,
wat alles moest gaan kosten en hoe de markt georganiseerd moest worden, regelden ze zelf.
Vrijdag is de markt en komen alle bezoekers met 1 (papieren) euro om iets te kopen.

De bedoeling is, dat de middenbouwers het geld wisselen en teruggeven aan de kopers.
Het is voor kinderen een hele goede oefening om ook bij het doen van echte boodschappen,
te mogen betalen. Hoe betaal je gepast? Hoeveel moet ik geven? Wat krijg ik terug?
Is iets duur of goedkoop? Wat is er in de aanbieding?
Laat die pinpas gerust eens een tijdje thuis en laat kinderen ervaren wat dingen kosten en hoe afrekenen ook alweer werkt.
Echt leuk om te zien wat ze hier alweer allemaal van geleerd hebben deze weken.
Janne

geldproject

Ook rondom de feestdagen zit alles vol met taal.

Tijdens de Sinterklaasperiode werden kookboeken bekeken, recepten gelezen en samen cup cakes gebakken.
Ook telefoneren, brieven schrijven en andere manieren van communiceren staan deze weken in de belangstelling.
In de bakkershoek in de hal en in de winkel in de groep wordt veel gecommuniceerd, overlegd en besproken.
Natuurlijk wordt er ook van alles geregeld rondom Sint en Kerst , worden menukaarten gemaakt en wordt besproken welke hapjes er gegeten worden tijdens het diner.

Na de  Kerstvakantie hebben we in de middenbouw het thema : `Sprookjes en Verhalen`. De kinderen gaan zelf aan de slag met het maken van verhalen.
Waar moet je allemaal op letten als je een verhaal bedenkt en schrijft ?
Ga je het vertellen, opschrijven of misschien wel opvoeren bij de weeksluiting?
Maak je er een tekening bij?
Werken we samen of doe ik het alleen?

Ook moeten de kinderen letten op de lay-out, de leesbaarheid, en op de indeling van een verhaal. We leren ook over illustraties bij een verhaal.
Ook spelling is bij het schrijven van een verhaal erg  belangrijk.
Daarom schrijven de kinderen van groep 4 en 5 hun teksten eerst in het klad, zodat ze hun fantasie kunnen gebruiken, en na verbeteringen van de stamgroepleider schrijven ze het nog een keer in het net, en maken er  een mooie illustratie erbij.

Groep 3 gaat in deze periode ook aan de slag met zelf zinnen schrijven,

kleine verhaaltjes bedenken en deze zelf opschrijven.Vanuit vrije teksten of teksten met een opdracht kunnen we in de groep ook aan de slag met woordenschat, zinsbouw, voorzetsels, lidwoorden, verleden- en tegenwoordige tijd, enz.

Hoe vanzelf gaat dit terwijl je met een leuke opdracht en een inspirerend thema bezig bent? En hoe leuk om het met de hele groep te doen, zodat we elkaar kunnen helpen, inspireren en veel van elkaar kunnen leren ?
Saaie taalboeken hebben we niet meer nodig op Hanevoet !!

basisrecept vanille cupcakes 1

Dinsdag hebben we allemaal een fiets getekend uit ons hoofd. Dit was best moeilijk: welke kleine onderdelen zitten er allemaal op een fiets?
Woensdag werd er in elke groep een fiets gezet. Samen hebben we eens goed bekeken uit welke onderdelen een fiets bestaat. Heel leerzaam: de namen en functies van al die verschillende onderdelen!
Vervolgens zijn we de fiets gaan natekenen. Deze werd natuurlijk nog gedetailleerder dan de eerste tekening.
Het resultaat is te bewonderen op de bijgevoegde foto.

Weblogfoto 254536