Even voorstellen

Hallo allemaal!

Ik ben Elke Hofmans en ik ben 31 jaar. Dit is alweer mijn 8e jaar op Hanevoet! Ik ben begonnen met invallen voor Suzan haar zwangerschapsverlof in groep 8. Wisten jullie dat ik vroeger een aantal jaar bij E.T.V. Olympia getraind heb en dat Suzan mijn trainster was…?
Daarna was er een plekje voor mij bij de kleuters en ben ik ook begonnen met IB (intern begeleider) zijn van de groepen 1 t/m 4. Er lopen nog steeds wel wat oud-Monsters rond hier op school… Het jaar daarna ging ik naar groep 4/5 en weer later werd dit 3/4/5. Momenteel ben ik dan ook intern begeleider van de middenbouw, dit is erg fijn omdat ik alle kinderen uit mijn eigen stamgroep en bouw goed ken.
Vooral de laatste overstap (naar driejarige stamgroepen) heb ik erg leuk en leerzaam gevonden; de teamscholing en het echt met z’n allen aanpakken van een verandering. Ook heb ik altijd erg de voordelen ingezien van  de driejarige stamgroep. De kinderen zijn heel zelfstandig, leren heel veel van elkaar en ik denk dat het ook erg gezond en fijn is om niet 8 jaar lang de beste of juist de slechtste te zijn in een bepaald vak…
Ik woon momenteel in het centrum van Eindhoven en dat vind ik erg leuk want ik houd erg van de drukte en gezelligheid van de stad… Ik lees graag, vind etentjes erg gezellig en ook sporten en bewegen vind ik heel belangrijk. Elke week ben ik te vinden op de tennisbaan, bootcamp ik en loop ik een keertje hard. Ook houd ik erg veel van reizen. Ik heb al veel delen van Azië gezien en vorig jaar heb ik voor het eerst aan Zuid-Amerika geproefd met een backpackreis door Peru en Bolivia. Dit jaar staat Argentinië hoog op mijn lijstje!

DSC_0136

Wereld oriëntatie in de middenbouw

 

Werken aan wereld oriëntatie doen we op onze jenaplanschool zoveel mogelijk. Dit maakt het onderwijs voor de kinderen betekenisvol en interessant. Per thema bekijken we wat de kinderen al weten maar ook vooral wat ze zelf willen leren. Hier proberen we zoveel mogelijk vakken aan te koppelen, bijvoorbeeld taalopdrachten rondom het laatste thema griezelen.
Nu merken we dat kinderen vanuit zichzelf wat minder leervragen hebben rondom geschiedenis. Dit is natuurlijk ook lastiger, het speelt immers niet nu. Sinds vorige week zijn we in de middenbouw gaan werken met Blink geschiedenis. Deze werkwijze is erg geschikt voor jenaplanonderwijs. We starten de les met groep 3/4/5 in de kring, samen hebben we het aan de hand van het digibord (vertelplaten, filmpjes, foto’s, landkaarten) over het onderwerp. De verwerking en verdieping doen we hierna alleen met groep 5. Momenteel hebben we het over de prehistorie, de jagers – verzamelaars en de eerste boeren. De kinderen zijn erg enthousiast en betrokken!

Start thema verkeer

In de middenbouw zijn we maandag gestart met het thema verkeer. We hebben in de stamgroepen een woordspin gemaakt met allemaal leuke ideeën van de kinderen. Wat willen ze bij de Wijsneuzen allemaal weten en leren? Voorbeelden zijn: hoe kan een blinde veilig door het verkeer? Hoe haal je je scooterrijbewijs? Hoe gaat het verkeer op zee? Wat zijn verkeersregels? En nog veel meer. Ook wordt er deze periode weer een fietsparcours gehouden op het grote plein. Dit keer gaan de kinderen dit zelf ontwerpen. Dinsdag hebben de Wijsneuzen vast de plattegrond van het plein getekend. Na uitleg over de verkeersborden die we op school hebben, kunnen de kinderen deze erbij tekenen. Wie heeft het origineelste parcours? Deze wordt in het echt gemaakt!

Natuurspeurtocht

Woensdag 19 april zijn de kinderen van de middenbouw op natuurspeurtocht geweest.

Gewapend met visnetten, emmers, schepjes, harken en vergrootglazen gingen ze naar de vijver.

Bij de vijver gingen de kinderen in groepjes aan de slag met het opdrachtenblad. Er waren allerlei vragen over de knoppen aan de bomen, de insecten, de vogels en nog veel meer om te beantwoorden.

Een aantal kinderen had zelfs een speciale watertor gevonden en bij verschillende bomen liepen kevers rond.

Het vangen en bestuderen van de kikkervisjes was erg interessant! Voor we weer terug naar school gingen, zijn alle kikkervisjes weer terug gezet bij hun families.

Een leuke en leerzame natuurspeurtocht!

Strooptocht naar een pannenkoek – Genneper Hoeve              

Donderdag 7 april zijn de Wijsneuzen naar de Genneper Hoeve geweest, met een leuk einddoel: zelf de ingrediënten verzamelen om je eigen pannenkoek te kunnen bakken!

Eerst kregen we een rondleiding over het erf. Er waren kalfjes bij die nog maar een dag oud waren! Ze dachten dat onze handen een fles met lekkere melk was en begonnen hier hard aan te zuigen.

Na de rondleiding kregen we uitleg over wat er allemaal in het beslag voor een pannenkoek zit en waar we dat konden vinden of hoe we dat moesten maken. De eieren bijvoorbeeld mochten we zo uit het kippenhok halen! Deze waren zelfs nog een beetje warm… Het meel moesten we zelf malen en daarna zeven want met de vliesjes erbij zou het een volkoren pannenkoek worden.

Ze waren heel lekker!

Letterdiploma voor Groep 3 en voorlees wedstrijd middenbouw

Donderdag was het feest op school! Letterfeest voor de middenbouw. De kinderen van groep 3 kregen hun letterdiploma; gefeliciteerd allemaal!

Er was heerlijke lettersoep voor de middenbouw; gemaakt door een aantal ouders.

Kyo (Coole Kikkers), Anouk (Wijsneuzen) en Tobias (Haantjes) hebben voorgelezen voor de middenbouw. Ze hebben het zo goed gedaan dat ze binnenkort bij de onderbouw mogen gaan voorlezen.

De hele school is na de Kerstvakantie aan het werk met prowise borden, de onderbouw met grote tablets. Afgelopen dinsdag hebben we met het team uitleg gekregen over wat er allemaal mogelijk is met de borden. Dit is ontzettend veel! Leuke/ uitdagende lessen kunnen makkelijk voorbereid worden en gedeeld met teamleden van de eigen school, het bestuur of zelfs alle prowise gebruikers. In de middenbouw hebben we 2 kantelbare borden, deze kunnen niet alleen omhoog en omlaag maar ook helemaal plat. Omdat het bord 10 aanraakpunten heeft, kan je zo dus met meerdere kinderen tegelijk op het bord werken. Dit biedt veel  mogelijkheden! Op de foto zie je dat groep 5 plussommen over het honderdtal aan het uitrekenen is. Iedereen is actief, betrokken en leert van elkaar. Wat een mooie toevoeging aan ons onderwijs!

Welke landen doen er mee met de Euro?

Alle leergroepen krijgen hier les over via eurowijs. Hier horen digibordlessen, werkboekjes en placemats bij. Bij de les van groep 5 ging het over welke landen er allemaal in de EU zitten en welke er meedoen met de Euro. Op de placemat kan je goed zien dat Zwitserland niet meedoet, dit land is wit van kleur. Heel toevallig had Ferre de volgende dag een portemonnee bij zich met Zwitserse Franken, dit sloot natuurlijk erg mooi aan. Op de foto kan je de placemat zien met het geld van Ferre erbij. De betrokkenheid is groot!